Naar 3726 meter hoogte en surfen op Lombok!

12 september 2017 - Lombok, Indonesië

28 augustus vertrok ik samen met Charlotte vanuit Ubud naar gili Air. Eenmaal in de haven aangekomen, vroeg ik me af of het wel een goede keuze was om hierheen te gaan. Het wemelde namelijk van de luidruchtige toeristen (vooral de Engelsen), die zich verheugden op een paar dagen flink feesten en zuipen. Dat was echter niet helemaal mijn plan en ik was dan ook opgelucht toen bijna iedereen in gili Trawagan van de boot stapte. Eenmaal op gili Air konden we op het strand nog net de laatste zonnestralen meepakken en de zonsondergang bekijken.

Ondanks dat ook op gili Air veel toeristen komen, is het er heel rustig. Dit komt vooral doordat er in plaats van scooters nog paard en wagen gebruikt wordt. Het eiland is zo klein dat je er met gemak in 3 uur helemaal omheen kunt lopen. Dat hebben we de volgende dag dan ook gedaan. Natuurlijk met veel pauzes op het prachtige strand en af en toe een frisse duik! Tenslotte hebben we de dag ook op het strand afgesloten, waar we op een groot scherm een film konden kijken.

De volgende ochtend vertrok ik al vroeg naar Lombok om daar in 3 dagen de Rinjani te beklimmen. Al rond het middaguur kwam ik aan in Senaru, waarvandaan de tocht de volgende ochtend zou beginnen. Als kleine warming-up voor de volgende dagen, heb ik vanuit Senaru een wandeling gemaakt naar twee watervallen. Al snel werd ik verrast door aapjes op mijn pad! De eerste waterval was gemakkelijk te bereiken, maar om bij de tweede waterval te komen moest ik een paar keer een riviertje oversteken en over flink wat rotsen klimmen. Erg leuk! Ik was al vroeg terug in mijn 'hotel' en heb daar heerlijk gerelaxed om de rest van mijn energie te sparen voor de volgende dag.

Ik werd wakker met een fantastisch uitzicht op de mt. Rinjani. Ondanks dat de top haast onbereikbaar leek, gaf dit me juist extra energie om aan de tocht te beginnen! De eerste dag van de trekking begon rustig, wat ons mooi de gelegenheid gaf om elkaar te leren kennen. De groep was heel leuk en bestond uit 4 franse vrienden, een duitser, belg, engelsman en twee nederlanders. Gelukkig geen Aziaten, want al snel bleek dat zij een heel wat langzamer tempo aanhouden. Na de lunch werd het pad steeds steiler. Er werden steeds meer pauzes ingelast om even op adem te komen en van het prachtige uitzicht te genieten. Na een flinke laatste klim bereikten we het kamp dat zich op een bergkam bevond. We waren mooi op tijd voor de zonsondergang. Zodra de zon verdwenen was, werd het echer heel koud. Tijd voor iedereen om de tent in te duiken. Helaas waren onze tenten nog nergens te bekennen... De tenten, eten en kookspullen (ongeveer 30 kg!) werden door een 'drager' naar boven gebracht. Wat was ik blij toen onze 'drager' er was en ik me in mijn slaapzak kon wikkelen! Het feit dat de tent overal gaten had en het matje niet meer was dan een stuk plastic maakte me dan ook weinig uit.

Al om 2 uur 's nachts werden we wakker gemaakt om aan de tocht naar de top te beginnen. Het leek mij wat overdreven, want zo ver weg leek de top helemaal niet. Dat bleek echter een flinke onderschatting! De route begon erg steil en werd gevolgd door een vlakker pad. De top leek nu echt dichtbij, dus ik begon me af te vragen waar al die horrorverhalen vandaan kwamen. Daar kwam ik echter snel achter: over de laatste 500 meter(?) heb ik ongeveer 1.5 uur gedaan!! Het pad was ontzettend steil en bestond uit allemaal losse steentjes. Hierdoor gleed je bij elke 2 stappen omhoog weer minstens 1 stap naar beneden. Dit maakte het niet alleen fysiek maar ook mentaal zwaar. Maar als enige vrouw in de groep kon ik me natuurlijk niet laten kennen! En met behulp van mijn 10-stappen regel (korte stop na elke 10 stappen), bereikte ik uiteindelijk precies voor zonsopgang de top. Een moment dat ik niet snel meer zal vergeten!

De top bevindt zich op 3726 meter hoogte en geeft 360 graden uitzicht over Lombok en de omliggende eilanden. Wauw! Toen ik een beetje bijgekomen was en zag hoe weinig mensen er op de top waren, realiseerde ik me pas dat de meesten het niet gehaald hadden. Dat maakte het stiekem nog extra cool! Het was helaas te koud om heel lang te genieten, dus al snel vertrok ik al springend en glijdend naar beneden. Op die manier duurde het niet lang voordat we terug kwamen bij het kamp, waar een welverdiend ontbijt op ons stond te wachten!

Na een goede pauze, lieten we de fransen achter en begonnen we aan de afdaling naar een groot meer. De afdaling bestond grotendeels uit rotsklimmen en ging bijna recht naar beneden. Erg leuk om te doen! Het uitzicht bestond uit hoge, groene bergen, watervallen, een meer en een actieve vulkaan. Ik denk dat dat wel genoeg zegt. We hadden een lunchpauze bij het meer en konden daar ook heerlijk bijkomen in de hotsprings! Er stond ons vervolgens nog een pittige maar leuke tocht naar de top van een andere berg te wachten. Het tentenkamp lag iets lager en op dat allerlaatste stuk ging het helaas toch nog even mis. Ik struikelde, wat me een flinke schaafwond op mijn been opleverde. Het ziet er in ieder geval wel uit alsof ik wat spectaculairs gedaan heb! Toen we na 13 uur lopen aankwamen bij de tenten, wilde ik alleen maar slapen.

De laatste dag van de tocht was gelukkig een heel stuk makkelijker en bestond uit een afdaling van ongeveer 4 uur. Eenmaal terug in Senaru stond het vervoer naar Kuta (Lombok) al klaar. Daar aangekomen, heb ik direct genoten van de beste douche ooit. Dat het water koud was merkte ik niet eens.

Het hostel (Ike's hostel) was geweldig. Ik sliep in een tentje voor maar €3.15 per nacht en kreeg daarvoor ook nog heerlijke bananenpannenkoeken als ontbijt. Er hing daarnaast ook een heel gezellige sfeer. Overdag werd er veel samen gesurfd en aan het strand gechilld en 's avonds werd er samen gegeten, spelletjes gespeeld en gefeest. Oftewel: een plek waar ik me een week lang goed vermaakt heb!

Lombok is duidelijk nog veel minder toeristisch dan Bali, ookal zal dat wel snel veranderen... De zuidkust heeft prachtige stranden, die geschikt zijn voor beginnende tot gevorderde surfers. Ik heb zelf 4 dagen gesurfd, wat ontzettend leuk maar ook heel moeilijk was. De laatste keer ben ik naar een surfplek geweest ergens midden in het water. De golven breken daar op een rif, wat het een bijzondere surfplek maakt. Naast het leren surfen, heb ik ook scooter leren rijden. Verder ben ik elke dag op een van de vele stranden geweest en ben ik nog een paar tinten donkerder geworden. De laatste 2 dagen was ik helaas niet zo fit, maar gelukkig is uitzieken op het strand of in een hangmat zo slecht nog niet.

Ondertussen heb ik na 2 maanden Indonesië achter me gelaten en kan ik weer een nieuw land afvinken: Singapore!

1. Marleen Vrouwes:
    12 september 2017
    Lieve Lieke,

Eindelijk eens even jouw reisverhaal kunnen lezen, hartstikke leuk ! Wat maak je weer veel mee en wat ben je toch een stoere griet !! Heel veel plezier weer bij je volgende bestemming en ik kijk nu al weer uit naar je volgende reisverslag !! Geniet ! Dikke zoen van ons allemaal !
  2. Ronald:
    12 september 2017
    Weer een mooi verhaal Lieke. 11 uur lopen op een dag, dat is niet niks. Zijn al onze wandelvakanties in de bergen vroeger toch nog ergens goed voor geweest... Nu dus in Singapore. Kun je zondag Max Verstappen zien racen!
  3. Marit Jorna:
    13 september 2017
    Wauw Liek, gave tocht goed voor de conditie. Super leuk dat je zoveel verschillende mensen ontmoet en zoveel nieuwe ervaringen opdoet. Op naar Singapore! heel veel plezier ook daar en tot horens weer. Liefs vanuit Meppel
  4. Wilma Bruins:
    13 september 2017
    Wat een prestatie en wat een hoop nieuwe dingen. Leuk om een beetje met je mee te kunnen reizen. Dank voor je verslag.