Karimunjawa, Bromo en Ubud

27 augustus 2017 - Ubud, Indonesië

Wauw, Karimunjawa! Verreweg de mooiste plek die ik ooit gezien heb! Karimunjawa is een eilandengroep van 27 eilanden (5 bewoond) op 4 uur varen vanaf Semarang. Toen ik aankwam was ik de schommelende bootrit op slag vergeten. Het leek wel alsof ik in een andere wereld was aangekomen.

Mijn hostel (Samsara) was ontzettend gezellig en helemaal eiland-stijl. Ik deelde de kamer met 3 anderen, die tegelijk met mij aankwamen. Uiteindelijk zijn we met een groepje van 2 nederlanders en 4 spanjaarden het dorp op het eiland gaan verkennen en vervolgens naar sunset beach gegaan om daar te genieten van een prachtige zonsondergang. We hebben 's avonds nog lang buiten bij het hostel gezeten, waar we omringd door kaarsen heerlijk konden luisteren naar de gitaarmuziek van Oki (hosteleigenaar) en wat andere locals. Lekker sfeertje!

De volgende dag hebben we 3 motorbikes gehuurd om met zijn 6en het eiland te verkennen. We zijn tussen de palmbomen door het hele eiland over gereden en naar een aantal prachtige stranden geweest. Tot mijn verbazing kwamen we nauwelijks toeristen tegen. We eindigden de rit op een uitzichtspunt vanwaar ik de mooiste zonsondergang ooit heb gezien. Voor het avondeten gingen we naar de lokale vismarkt, waar je een vis uitkiest die ze vervolgens nog helemaal voor je klaarmaken. Heerlijk! En tenslotte hebben we de dag afgesloten met een strandfeestje. Kan een dag nog beter zijn?

Nou.. misschien wel! De volgende dag werd er vanuit het hostel een snorkeling trip georganiseerd. Op een niet al te stevig bootje vertrokken we met een leuke groep om op een aantal plekken te snorkelen. Ik heb vissen in allerlei kleuren gespot en ook het koraal was prachtig! De lunchpauze (natuurlijk verse vis) brachten we door op het paradijs. Ik weet echt niet hoe ik het anders moet beschrijven, want ik kon niet eens geloven wat ik zag. Misschien geven de foto's wel de beste uitleg. De zonsondergang zagen we vanaf een ander strandje, waarna we terugkeerden naar het hoofdeiland van Karimunjawa. De terugreis vond ik, nadat de boot bijna omsloeg door de hoge golven, minder leuk. Maar na zo'n dag mocht dat de pret niet drukken!

Maandag was voor veel de vertrekdag, maar gelukkig bleef ik nog een nachtje. De dag ervoor had ik de duitse Charlotte ontmoet en ze heeft voorlopig dezelfde plannen als ik. Met veel reizen in het vooruitzicht hebben we de laatste dag op Karimunjawa heel relaxed op een (weer leeg) strand doorgebracht.

Op dinsdag vertrok de boot naar Jepara al om 7 uur, waar we om 12 uur aankwamen. Nu heb ik voorlopig wel even genoeg boot gezien. Op naar de bus dus... en dat bleek minder makkelijk dan gezegd. Met wat moeite kwamen we om 1 uur 's nachts in Surabaya, waarvandaan we de volgende dag verder gingen naar Cemoro Lawang. Dit is een hoogliggend dorpje aan de Bromo vulkaan, waar het 's nachts maar 10 graden was. Een groot verschil met de temperatuur die ik ondertussen gewend ben.

Na een paar uurtjes slaap in een heel basic maar goedkoop hostel, begonnen we om 3 uur 's nachts aan de wandeling naar een uitzichtspunt. Het smalle pad ging flink omhoog en gewapend met slechts een zaklamp was het een leuke uitdaging. Mooi op tijd installeerden we ons op een goed plekje op daar de zonsopkomst te zien en de indrukwekkende Bromo te zien verschijnen. De zon zorgde meteen voor wat aangename warmte tijdens ons ontbijt boven op de berg. Na de afdaling was het tijd om de Bromo van dichterbij te gaan bekijken. We namen een sluiproute om de hoge entreeprijs te vermijden en doorkruisten een grote zandvlakte voordat we bij de vulkaan kwamen. 99% van de toeristen gaat per jeep (via een andere route) en was dus al weer weg. Het was daarom lekker rustig toen we uiteindelijk de krater bereikten. Ik vond het ontzettend indrukwekkend om vanaf de rand van de luidruchtige vulkaan naar beneden te kijken. Wat een natuurkracht!

Eenmaal terug in het hostel was ik flink moe van al het lopen en het voelde dan ook raar dat het pas 12 uur was. Na het zand grondig van me afgespoeld te hebben en een flink bord nasi goreng, kon ik er weer tegenaan! Eerst gingen we met de bus terug naar Probolinggo, waar we een nachtbus naar Bali namen. Om 4 uur 's nachts werden we ergens in een klein dorpje afgezet, waarna we dankzij Uber al voordat de receptie open was in ons hostel in Ubud aankwamen. Het hostel (inclusief zwembad!) zag er prachtig uit en we hebben dan ook meteen maar een nachtje bijgeboekt.

De eerste dag in Ubud hebben we vooral het centrum verkend. Ik was onder de indruk van alle culturele bezienswaardigheden, voornamelijk tempels. Het hindoeïsme is niet te missen hier en geeft een aangename, rustige sfeer. Er zijn hier wel ontzettend veel toeristen, die vaak een heel andere vakantie hebben dan ik, maar voor een paar dagen vind ik dat niet erg. Na een flink stuk lopen naar de 'Elephant cave', kwamen we aan de rand van de stad. Daar hebben we heerlijk geluncht aan de prachtige groene rijstvelden. Terug in het hostel hebben we nog even van het zwembad genoten. Er is nu een 4-daags festival gaande, waar we 's avonds, onder het genot van live muziek, lekker gegeten hebben.

De tweede dag in Ubud was opnieuw flink sportief. We hadden mountainbikes gehuurd en zijn naar de prachtige Tegalalang rijstvelden, Tirta Empul tempel en Gunung Kawi tempel gefietst. Al met al een heel mooie, maar ook zware tocht. Bali is toch wat minder vlak dan Nederland... Toen we aan het eind van de dag terugkwamen in Ubud, hebben we daar Sara en Anna (HEALution project) nog even opgezocht. Erg leuk om hun verhalen te horen!

Vandaag (27 augustus) is het alweer de laatste dag in Ubud, die we doorbrengen aan het zwembad om onze benen wat rust te gunnen. Als we trek hebben kunnen we hier worden hier kokosnoten en passievruchten plukken. Mmm! Vanavond gaan we naar een grote lokale voedsel markt in een dorpje wat verderop en dan vertrekken we morgen alweer naar Gili Air!

1. Ronald:
    27 augustus 2017
    Je hebt de hoogtepunten van je reis volgens mij al gehad.... perfect bounty-eiland, geweldige rijstvelden, indrukwekkende Bromo.... mooier kan het niet meer worden! Geniet van alles! Liefs, mama
  2. Alice:
    6 september 2017
    gaaf Lieke! je schrijft wel aanstekelijk hoor....
    veel plezier daar!